Obowiązki pacjenta
- Przychodnia jest obiektem użyteczności publicznej. Korzysta z niego wielu pacjentów, niekiedy również bardzo cierpiących. Obecność pacjenta w Przychodni nie może być powodem irytacji czy nawet pogorszenia samopoczucia pozostałych pacjentów i kłopotów personelu.
- W związku z powyższym pacjent - zgłaszający się i przebywający na terenie Przychodni ma obowiązek:
- zachowywania się kulturalnie,
- nie zakłócania spokoju innym pacjentom i personelowi
- stosowania się do ustalonego porządku pracy Przychodni, w tym ustalonej kolejności wchodzenia do gabinetu lekarskiego,
- posiadania ważnych dokumentów uprawniających do korzystania z nieodpłatnych świadczeń medycznych,
- stosowania się do zaleceń i wskazówek personelu Przychodni,
- przestrzegania zakazu palenia tytoniu i używania alkoholu oraz środków odurzających na terenie Przychodni,
- dbania o higienę osobistą przed zgłoszeniem się do Przychodni,
- odnoszenia się z szacunkiem do innych pacjentów i personelu,
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa i ppoż,
- dbałości o mienie stanowiące własność Przychodni.
- Pacjentowi nie wolno żądać od personelu Przychodni świadczenia usług osobistych, nie związanych z udzielanych świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent jest odpowiedzialny za wszelkie szkody powstałe w Przychodni z jego winy.
- Pacjentowi nie wolno zanieczyszczać pomieszczeń Przychodni.
- Do osób trzecich przebywających na terenie Przychodni - sprawujących opiekę prawną lub faktyczną nad pacjentem lub towarzyszących pacjentowi odnoszą się odpowiednio obowiązki i zakazy dotyczące pacjentów.
- Osoby te zobowiązane są podporządkować się wszelkim poleceniom i wskazówkom personelu Przychodni.
- Jeżeli pacjent lub jego opiekun prawny jest przekonany, ze w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych, jego prawa zostały naruszone, może:
- domagać się ich poszanowania we wniosku ustnym lub pisemnym skierowanym do personelu udzielającego świadczeń,
- złożyć ustną lub pisemną skargę do kierownika Przychodni,
- złożyć pisemną skargę do Rady Społecznej Przychodni,
- złożyć pisemną skargę do Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego
- złożyć pisemną skargę do Rzecznika Praw Pacjenta